The 2nd INTERNATIONAL GRADUATE RESEARCH SYMPOSIUM – IGRS’23 will be held online at ITU on 16-18 May 2023 by ITU Graduate School. ITU MIAM is in the symposium program with 15 presentations from faculty members and students. Faculty members are also leading 3 different sessions as chair. Please check below for details about the presentations:

https://igrs.itu.edu.tr/

Day 02 – 17.05.2023 Wednesday

Session IV/E – Musicology – (09:30 – 11:00)

Chair: Emmanouil Ekmektsoglou

Zoom Link:

https://itu-edu-tr.zoom.us/j/93053432193?pwd=SEs4OEYvSUFBQm9DOEdVeHRzd2RXZz09

İrem Ece Gülensoy – Case Study: The Using of Sound by Female Directors in Turkish Independent Cinema

Akif Yunus Belgin – How can the analysis of Marvin Smith’s drum solo on “Song For Soweto” be utilized as a study for jazz drummers?

Cenk Bonfil – Third Stream Music: The Anatomy of a Hybrid Musical Style

Şükran Gökçe Türkoğlu – Representation of Sound Synthesis in Textural Music Composition

Session V/E – Musicology – (11:30 – 13:00)

Chair: Robert Oliver Beahrs

Zoom Link:

https://itu-edu-tr.zoom.us/j/93053432193?pwd=SEs4OEYvSUFBQm9DOEdVeHRzd2RXZz09

Amy T. Salsgiver & Emmanouil Ekmektsoglou – One Piece, Generated Many Ways: Modalities of Notation in Compositional Practice

Nedim Güvenç – Pink Floyd: The Place of the Band in Progressive Rock

Aida Pulake Altınbüken – Violin Kaba in Folk Music of Albania: Musical Structure and Performance Practice

Zeynep Büşra Eldem & E. Şirin Özgün Tanır – “Whose voice is heard?” A Comparative Study on Lulu: Alban Berg and Olga Neuwirth

Aslı Kobaner & E. Şirin Özgün Tanır – Creativity as Criticism of Sound:  Contemporary Art Music as a Critical Practice

Session V/E – Musicology – (13:30 – 15:00)

Chair: Paul Whitehead

Zoom Link:

https://itu-edu-tr.zoom.us/j/93053432193?pwd=SEs4OEYvSUFBQm9DOEdVeHRzd2RXZz09

Aslı Balâ Aşkan – Influences of urban soundscape on the noise perception

Barış Demirezer & Yelda Özgen Öztürk – The Symphonie Concertante and the Historical Development in the 18th Century

Konstantinos Vasilakos – Intelligent Behemoths: an Occultist’s Approach on Technological Mediated Audience Participation

Deniz Ünsal – Comparison of Different Music Mixing Approaches for Dolby Atmos

Danai Palaka & Mehmet Cevdet Erek – Comprehension of Karsilama Rhythm through Practice Based Research and Drum Kit Adaptations

Day 03 – 18.05.2023 Thursday

Session XI/F – Architectural Design – (16:00 – 17:30)

Zoom Link:

https://itu-edu-tr.zoom.us/j/92872154781?pwd=TCt5cUV5UHVpN2FMR0o5dnJWSGNNZz09

Abdulfettah Salih Gaferoğlu & Mehmet Cevdet Erek – Spatiality in Sound Installations: Evolution, Historical Landmarks, Criticism

 

İTÜ Dr. Erol Üçer Müzik İleri Araştırmalar Merkezi

İTÜ Dr. Erol Üçer Müzik İleri Araştırmalar Merkezi (MİAM) İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü’ne bağlı olarak 1999 yılında açılmıştır. Kendisi de İTÜ mezunu olan Dr. Erol Üçer MİAM’ın kuruculuğunu ve ana destekçiliğini üstlenmiştir. MİAM’ın fikir annesi ise İTÜ eski rektörü Prof. Dr. Gülsün Sağlamer’dir. Sağlamer, Prof. Dr. Kamran İnce ve Prof Dr. Cihat Aşkın’a yabancı eğitimcilerin davet edileceği, müzik alanında İngilizce eğitim veren bir yüksek lisans okulu kurmayı önermiştir. Bu fikre sıcak bakan Kamran İnce Gülsün Sağlamer’e müzik lisansüstü eğitimi alanında 20. yüzyılda geliştirilen yöntemlerin, müziğe ezberci değil yaratıcı bir yaklaşım sunan Amerikan sisteminde uygulandığını ve Türkiye’de kapsamlı bir müzik kütüphanesine ihtiyaç duyulduğunu belirtmiştir. Ayrıca İTÜ teknik bir üniversite olduğu için teknolojiyi de bu eğitimin içine katarak elektronik, elektro-akustik müzik, ses sanatları, ses mühendisliği ve tasarımı eğitiminin verilmesinin de önemli olduğunu vurgulamıştır. Bu uzmanlık alanlarının yanısıra müzik yöneticiliği ve işletmeciliği alanında da eğitim verilmesi gerektiği gündeme gelmiştir. Bu fikirlerden ortaya çıkan projeyi Dr. Erol Üçer tümüyle destekleyeceğini belirtmiştir ve MİAM Türkiye’nin %100 İngilizce eğitim veren ilk müzik yüksek lisans (1999) ve ilk müzik doktora (2002) programı olarak kurulmuştur.